Tehtävä 1

Tehtävä 1.
  • Facebook - Facebookin kautta yritysten on mahdollista tavoittaa suuri joukko kansalaisia. Se on hyvä tapa kertoa esimerkiksi yrityksen toiminnasta, sekä mahdollisista alennuksista tai tarjouksista. Koska suurin osa ihmisistä on liittynyt facebookiin, monet tarkistavat sieltä ensimmäisenä löytyykö yritykseltä facebook sivuja. Facebookin kautta asiakkaiden on myös helppo antaa palautetta, joko julkisesti tai yksityisesti suoraan yritykselle chatin kautta.
  • Instagram - Instagram on enemmän kuvapalvelu, kuin viestintään tarkoitettu sovellus. Siksi mielestäni esimerkiksi vaatekaupat, valokuvaajat tai leipurit voisivat hyötyä instagram tilistään huomattavasti. Kun asiakas miettii ottavansa tatuoinnin, tarvitsevansa kakun synttärijuhlille tai esimerkiksi valokuvaajan kuvaamaan vasta syntynyttä lastaan, hän tekee taustatutkimusta ja haluaa ensin nähdä työnjäljen. Myös instagramin kautta on helppo ottaa yhteyttä puolin ja toisin, ja usein seuraajien ja kommenttien määrä voi kertoa yrittäjästä paljon. Instagram palvelu tavoittaa myös ehkä facebookia enemmän nuorisoa. Instagramiin voi myös lisätä videoita, sekä pitää esimerkiksi live -lähetyksiä, jolloin on helppo olla yhteydessä asiakkaisiin ja siten luoda turvallisen ilmapiirin ja olon asiakkaalle.
  • Whatsapp - On viestintäpalvelu ja siitä syystä en varsinaisesti näe hyötyä asiakkaiden ja yrittäjän välillä. Kuitenkin, esimerkiksi radio-ohjelmat voivat hyödyntää whatsappia ja saada sitä kautta paljon palautetta sekä toiveita, koska se on ilmainen palvelu ja silloin ihmisten on helpompi ottaa yhteyttä. Myös joissain työyhteisöissä whatsappia käytetään esimerkiksi työntekijöiden ja työnantajan välillä. Luodaan ryhmä, jossa on vain työntekijät ja mahdollisesti työnantaja. Siinä mielessä mielestäni hyöty voi olla suurikin. Se luo yhteisöllisyyttä, luo varmasti parempaa yhteyttä ja asiat on helpompi jakaa koko porukalle kerralla. Kännykkä on myös nyky päivänä niin suuri osa jokaisen ihmisen elämää, että sitä kautta todennäköisesti myös tavoittaa suhteellisen nopeasti.
  • Pinterest - Pinterestistä monet ihmiset hakevat inspiraatiota. Periaatteessa hyvin samankaltainen kuin instagram, mutta pinterest on enemmän luovuutta ja ideoita varten. Olen myös itse etsinyt esimerkiksi sisustusideoita pinterestistä. Tässä tapauksessa luovat alat ja käsityöihmiset voisivat hyötyä pinterest tilistä paljonkin. Vaatekauppa taas voisi jakaa kuvia esimerkiksi erilaisista asukokonaisuuksista. 
  • Twitter - Twitter on myös viestintäpainotteinen, jossa ihmiset pystyvät jakamaan kirjoituksia ja kuvia muille maailmanlaajuisesti. Itse en ole twitteriä käyttänyt, mutta se on ilmeisesti myös todella suosittu sovellus ja suosio kasvaa koko ajan. Yritys voisi hyötyä twitter tilistään hyvin samankaltaisesti kuin facebook sivuistaan. Sinne olisi helppo päivittää ajankohtaiset uutiset, tarjoukset tai tapahtumat. 
Yleisesti ottaen koen, että somen käytöstä voi olla paljon enemmän hyötyä kuin haittaa yrityksille, ainakin jos siihen jaksaa panostaa. Some on nykyään niin arkipäivää suurimmalle osalle ihmisistä, että sitä hyödyntämällä asiakaskunta kasvaa varmasti. Some on myös siitä kiva, ettei sitä tarvitse välttämättä aina päivittää niin vakavasti, vaan päivitykset voivat olla myös vähän leikkimielisempiä. Koska nykyään on älypuhelimet, on asiakkaiden helpompi tarkistaa esimerkiksi tien päällä tuoreimmat uutiset, tarjoukset tai vaikka aukioloajat. Asiakkaiden on myös helpompi olla yhteydessä yritykseen, On myös helpompi jakaa, tai lukea muiden kokemuksia yrityksistä. Haitta puolena voi toki olla se, että yritykset saavat myös entistä helpommin negatiivistä kommenttia tai niinsanottujan "trolleja" riesakseen. Mutta vastaavasti ihmisten on myös helpompi antaa positiivista palautetta.

Yksityisille hyötynä on tietysti muistojen tallentaminen ja jakaminen ystäville ja lähipiirille. Samaan aikaan haittana voi myös olla liian arkaluontoisten päivitysten tai kuvien jakaminen, joista voi olla haittaa myöhemmin esimerkiksi työn saamisessa. Siksi on tärkeää tarkistaa omien tiliensä yksityisyysasetukset, jotta tieto ei leviä ulkopuolisille.

 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-loysi-itsensa-tupakka-askin-varoituskuvasta-olen-raivoissani/6086394#gs.t30c0w

https://suomenlehdisto.fi/sosiaalista-mediaa-kohdellaan-toimituksissa-kuin-verkkoa-aikoinaan/

https://ttk.fi/koulutus_ja_kehittaminen/julkaisut/digijulkaisut/sosiaalisen_median_tyokaytto_-_tyosuojelunakokulma



Kirjauduin Twitteriin ensimmäistä kertaa ja se vaikuttaa erittäin helpolta tavalta seurata itseään kiinnostavia aiheita. Omasta profiilistaan saa myös muokattua oman näköisensä, mikä on ainakin itselleni iso plussa. Profiilin luomisen jälkeen kysyttiinkin heti omia mielenkiinnon kohteita, minkä perusteella Twitter voisi ehdottaa minulle sopivia seurattavia. Oli hyvä huomata, että twitteriä käyttää myös monet uutispalvelut. Sen myötä Twitterissä on myös paljon järkevääkin seurattavaa, eikä pelkästään "turhia" julkkiksia. Itse en päivitä kauhean aktiivisesti muitakaan somea, joten tuskin Twitteriäkään, mutta taidan silti tutkia sovellusta tarkemmin.

Pinterestiä olen aiemmin käyttänyt mm. neulonta mallien etsimiseen, minkä voikin helposti päätellä etusivustani. Pidän sovelluksesta, sillä sielläkin voit itse räätälöidä mitä etusivullesi tarjotaan ja mikä sinua kiinnostaa. Erittäin hyvä tapa etsiä inspiraatiota ja ideoita moneen eri tarkoitukseen.

Tehtävä 2.

Iso organisaatio - Sale, peeässän ketju
Olen huomannut, että kuopion alueella monet eri Salet pitävät omaa facebook sivua. Seuraan myös itse lähi Saleni sivua. Se on oiva tapa kertoa eri Salejen omista tarjouksista ja tavoittaa varmasti ainakin kanta-asiakkaat. Osa saleista näyttäisi käyttävän myös instagramia samaan tarkoitukseen, mutta itselle ainakin facebook on parempi, sillä itse seuraan instagramin yleensä todella nopeasti läpi. Jotenkin koen myös, että facebookin päivityksillä saa helpommin yhteyden asiakaskuntaan. Oman lähi saleni facebook sivu on mielestäni hauska ja monipuolinen, sekä kertoo myös työntekijöistään sopivasti.

Keskikokoinen yritys - Fit, kuntosali
Fit on myös oman alueeni kuntosali. Heidän facebook sivuillaan ei näyttäisi kauheasti olevan muuta kuin tarjouksia tarjousten perään. Siellä voisi olla enemmän päivityksiä esimerkiksi salin laitteista, henkilökunnasta ja vaikkapa jotain treenivinkkejä. Monesti kuntosaleilla on erilaisia liikuntaryhmiä ja tunteja, ja yleensä heillä on vielä lisäksi oma facebook -ryhmä, jossa on helppo pitää porukan kesken yhteyttä ja jakaa vinkkejä ja kuulumisia. Niin on myös Fitillä. Silti olisi mielestäni tärkeää luoda yhteys muun asiakaskunnan kanssa, ja sitä ei mielestäni pelkästään tarjouksia jakamalla luoda.

Yksinyrittäjä - Personal Trainer Markku Kilpeläinen
Hänen facebook sivunsa näyttää mielenkiintoisilta. Sivu ei olla täynnä vain tarjouksia, vaan sivuilla on laajasti erilaisia julkaisuja ja niissä näkyy myös Markun oma hauska persoona. Hänellä ei näyttäisi olevan instagram tiliä, mutta edelleen kannatankin yrittäjille mielummin facebook sivuja. Sivuilla on myös helposti löydettävissä yhteydenotto tiedot, sekä aukioloajat. Päivittäminen on myös mielestäni riittävän aktiivista.

Kommentit